Minulý školní rok projektu Ekoškola
Jako každý rok je naše škola zapojena ve sběru papíru.
Pečujeme o zeleň ve škole i v okolí školy. Snažíme se také šetřit energiemi, neplýtvat zbytečně vodou a tím také šetřit naši planetu. Informace o životním prostředí a ekologii dostávají žáci v hodinách prvouky, přírodovědy, přírodopisu a chemie. Ekokodex, kterým se řídí už celá škola, máme viditelně vyvěšený na „stromě“ u odborné učebny přírodopisu. „Náš“ les v lokalitě staré plovárny u řeky Lužnice, který jsme v rámci projektu vysázeli, krásně roste, a kontrolujeme jej při pravidelných návštěvách – přírodopisných vycházkách.
Na školním pozemku zpracováváme zralý kompost (2m3) a nově také jímáme dešťovou vodu do barelu, čímž jsme stoprocentně zajistili vodu na zalévání.
Připomínáme si všechny významné dny s environmentální tématikou. K některým z nich děláme různé akce a projekty v rámci jednotlivých tříd a předmětů nebo celoškolní (např. Den Země, Den vody). I projekt Erasmus + úzce souvisí s tématikou životního prostředí - vodní zdroje a vliv geografické polohy na život, voda a objevy (zeměpisné objevy, vodní cesty/komunikace, vynálezy).
V letošním roce nás čeká tvorba nového ekotýmu, mnoho akcí spojených s tématikou ekologického chování k přírodě v rámci jednotlivých tříd a předmětů nebo celoškolních.
9.A ekologicky zúrodňuje školní pozemek
Zase nám dozrál kompost a tak jsme se pustili do jeho zpracování a zúrodnění školního pozemku. Překátrovanou zeminu z kompostu rozvezeme na záhony a tím je opět a přírodně obohatíme o živiny.
Přírodovědný klokan 2016
Dne 12.10.2016 se jako každoročně uskutečnila na naší škole vědomostní soutěž v přírodních vědách (biologie,chemie,fyzika,matematika a zeměpis) Přírodovědný klokan kategorie Kadet (pro žáky 8.a 9.tříd). Jako každý rok s hojnou účastí. Na prvních místech se umístila Hana Marková a hned v závěsu za ní Honza Podlipný,oba z 8.A třídy. Vzhledem k náročnosti úkolů patří uznání všem zúčastněným.
DEN ZEMĚ
Blíží se svátek Země a 9.A rozjela dlouhodobý projekt,který po ní převezmou mladší spolužáci,žáci současné 5.A . Deváťáci se rozhodli dát planetě dárek a ve spolupráci se Správou lesů Bechyně,ve svém volném čase,osázeli kus lesa u Staré plovárny u řeky Lužnice. Na stráň nad řekou vysadili 3 tisíce sazeniček borovice,smrku a dubu. Znamená to péči a práci na několik dalších let.Čeká nás zalévání, znovuvysazování sazenic,které se neuchytí, no a samozřejmě sledování jak "náš" les prosperuje. A už na Den Země vyrazíme stromky zalít a případně dosadit. A touto naší činností se snažíme posílit plíce naší planety.
Další foto ze sázení: https://www.zslibusina.cz/fotogalerie/fotogalerie-2015-2016/den-zeme/
Biologická olympiáda
Školní kolo Biologické olympiády kat.C má své vítěze : Tomáš Hána,Martin Hána a Zdeněk Macháček, všichni z 9.A třídy. V současné době usilovně pracují na vstupních úkolech okresního kola,které se uskuteční 13.dubna 2016. Přejeme hodně sil a úspěch.
Podzim
Přišel podzim a na našem stromě se vytvořily neznámé kokony. Myslíš,že je vytvořila příroda, neznámé housenky nebo žáci 9.A ?
Den Země
Den Země je den věnovaný Zemi, který se každoročně koná 22. dubna. Tento svátek je ovlivněn původními dny Země, které se konaly při oslavách jarní rovnodennosti, 21. března, a oslavovaly příchod jara. V moderním pojetí jde o ekologicky motivovaný svátek, upozorňující lidi na dopady ničení životního prostředí. Historie vyhlášení tohoto dne sahá do roku 1969, kdy především John McConnell začal volat po vzniku mezinárodního dne Země a v rámci těchto snah vytvořil i vlajku Země. První Den Země byl slaven v San Francisku.OSN začala tento svátek slavit o rok později (1971). V roce 1990 se k Americe připojil i zbytek světa a 22. duben se stal Mezinárodním dnem Země.
Žáci 9.A hovořili o problematice naší planety v rámci výuky v hodinách Přírodopisu-Ekologie. Diskutovali o možnostech ochrany životního prostředí a jednotlivých ekosystémů naší planety a o svých možnostech k této ochraně přispívat.
Světový den vody - 22.březen
V roce 1993 Valné shormáždění OSN vyhlásilo 22.3. jako Světový den vody. OSN a jeho členské státy uskutečnily a doporučily konkrétní kroky k ochraně vodních zdrojů na planetě Země.
V neděli 22. března se pozornost celé zeměkoule upře na téma vody. Její světový den pořádá již od roku 1993 OSN .
Žáci 5.A se v hodinách Přírodovědy věnovali vodě a jejímu významu pro naši planetu a lidstvo. Na závěr povídání ve skupinách zpracovali toto téma také výtvarně na plakáty,které budou součástí výzdoby k výuce v učebně Přírodopisu i pro ostatní žáky.
¨Přichází jaro !!!
Bilancování v Ekoškole
Přílohy k článku | ||
Jméno souboru | Popis | Velikost |
Bilancování v Ekoškole.docx | 14 Kb |
Kouzla vánoc
Během vánočních prázdnin, kdy byla škola opuštěná a žáci si užívali dárků a volna, na oknech naší školy čaroval své obrazy mráz a i pan školník nám vyčaroval překvapení v podobě stromu, který nám vyrostl na sloupu před učebnou přírodopisu a německého jazyka. Strom je součástí našeho projektu Ekoškola.
Školní kolo Biologické olympiády
Dne 28.11.2013 proběhlo školní kolo Biologické olympiády kategorie D . V náročném souboji se na prvním místě umístil Martin Hána, na druhém místě Tomáš Hána a v těsném závěsu Zdeněk Macháček, všichni ze 7.A . Blahopřání ale patří i všem dalším účastníkům.
Novinky v Ekoškole
V rámci programu Ekoškola se stále snažíme zvelebovat také prostředí školy a jejího okolí. Do tříd jsme pořídili nové papírové krabice na tříděný odpad, prvňáčci dostali na začátku roku v rámci šetření životního prostředí svačinové boxy, aby denně nezatěžovali odpady PE sáčky. Připravujeme se na natření šatnových kójí svěžími barvami .
V Pracovních činnostech jsme se s chutí vrhli na hrabání listí na školním pozemku a okolo školy a péči o školní pokojové rostliny.
Den Země na naší škole
V pátek 10.května proběhl na naší škole Projektový den ke Dni Země. Cílem bylo zábavnou formou a pracovními činnostmi upevnit v žácích odpovědný vztah k životnímu prostředí , se kterým úzce souvisí problematika třídění odpadů. Třída 8.A (a tři žákyně z 9.B) si připravila pro svoje mladší spolužáky plno soutěží a úkolů s tématikou ochrany přírody a třídění odpadů, po jejichž absolvování se žáci po skupinách se svými třídními učiteli vypravili do okolí Bechyně ke každoročnímu úklidu lesů od odpadků, které v nich zanechali nezodpovědní návštěvníci. Tato akce se stala tradiční formou pomoci našich žáků přírodě, protože s plastovými odpadky by si sama neporadila. Akce proběhla ve spolupráci s vedoucím oddělení Správa lesů panem Janem Bakule.
Pochvala a poděkování patří všem zúčastněným žákům. Veliká pochvala patří i třídě 1.A. I když její žáci jsou zatím našimi benjamínky, tak i přes to na některých stanovištích strčili s přehledem do kapsy i své mnohem starší spolužáky.
Ve vědomostních soutěžích první místo získaly třídy 7.A a 4.A . Blahopřejeme !!!
Den Země v naší škole oslavíme soutěžemi a pracovně.
Žáci 8.A třídy připravili pro ostatní žáky školy soutěže s tématikou životního prostředí a jeho ochrany. Soutěže proběhnou v dopoledních hodinách ve škole a jejím okolí. Následně se žáci přesunou do okolí Bechyně již k tradičnímu čištění lesů od odpadků zanechaných nezodpovědnými občany a turisty. Tato akce probíhá ve spolupráci s vedoucím oddělení Správa lesů panem Janem Bakulem.
I když se Den Země slaví 22:dubna, tak naše akce,vzhledem k pomalému příchodu jara,proběhne 10.května.
Přílohy k článku | ||
Jméno souboru | Popis | Velikost |
Historie dne Země.docx | Den Země v naší škole oslavíme soutěžemi a pracovně. | 31.9 Kb |
Analýza školy
Analýza školy 2012-2013
Analýzu, která je zaměřená na 4 témata - prostředí školy, odpady, vodu a energii, prováděli členové ekotýmu za pomoci svých spolužáků, učitelů a zaměstnanců školy.
Prostředí školy - kladné stránky:
• pokojové rostliny ve škole – ve třídách i na chodbách
• obrazy na chodbách
• pozemek k pěstování rostlin
• žáci sami ovlivňují výzdobu školy
• čítárna (knihovna) – možnost využití o přestávkách
• školní klub – možnosti využití v pauzách před odpoledním vyučováním
• sportovní hala – využívaná i veřejností
• orientační šipky – značení orientace po škole
Prostředí školy - záporné stránky:
• chybí školní bufet
• chybí venkovní učebna
• chybí venkovní školní hřiště
Odpady - kladné stránky:
• škola nakupuje věci ve větších baleních
• využíváme odpady ve výuce
• třídíme odpady – ve třídách krabice (papír, plasty, nápojové kartony)
• sběr papíru
• na školním pozemku využíváme kompost, který sami žáci udržují
Odpady - záporné stránky:
• ve škole chybí kontejner na kompostovatelný odpad
• ve třídách jsou na tříděný odpad pouze krabice
• většina žáků používá na svačiny jednorázové obaly – igelitové sáčky
• velké množství vytvořeného odpadu – ročně náklady 30000,-Kč
Voda - kladné stránky:
• spotřeba vody je průběžně kontrolována
• jímáme dešťovou vodu na zalévání školního pozemku
• používáme čisticí prostředky bez fosfátů
• máme úsporná splachovací zařízení
Voda - záporné stránky:
• škola nemá zvláštní rozvod užitkové vody
Energie - kladné stránky:
• k vytápění využíváme biomasu (vytápění v rámci celého města)
• spotřeba je pravidelně kontrolována
• používáme úsporné zářivky s LED diodami – především na chodbách
• máme nové radiátory – s nainstalovanými termostatickými ventily
Energie - záporné stránky
• za topením nejsou instalovány izolační desky
• škola není zateplena a nemá okna s vakuovými skly (únik tepla) – škola je 90 let stará budova
Dlouhodobý plán činností 2013-2014
Tento plán vychází z analýzy školy.
Prostředí školy
• zřízení venkovní učebny, venkovního hřiště
• zkrášlit prostředí šaten (kovové kóje)
• vyrobit si látkové sáčky na věci na tělocvik
• vytvořit před učebnou Přírodopisu ekonáměstíčko s informační deskou Ekoškoly
Odpady
• předcházet vzniku odpadů – používat svačinové boxy , lahve na pití s vícenásobným použitím,…
• vytvořit (každá třída) svoje nádoby (krabice) na tříděný odpad
• momentálně nás (školu) stojí 2 kontejnery na odpad 30000,-Kč ročně – naším cílem je zredukovat množství vytvořeného odpadu na 1 kontejner - ročně 15000,-Kč úspora
Voda
• motivovat k úsporám vody
• monitorovat čistotou povrchových vod v okolí školy
Energie
• instalovat za topení izolační desky
• zbytečně neplýtvat energií – kontrolovat zhasínání ve třídách
Ekokodex
Ekokodex
udržujeme pořádek
třídíme odpady
využíváme odpadový materiál
neplýtváme vodou
zadržujeme dešťovou vodu
zbytečně nesvítíme
neplýtváme papírem
pečujeme o zeleň